تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/04 - 07:02
کد خبر: 511747

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ها پر حاشیه‌ترین سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و رسیدن تجارت خارجی کشور در چهار ماه نخست سال‌جاری بدون نفت به ۳۶ میلیارد دلار بود که در پیشخوان روزنامه‌های خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۱۰۰ نماینده در سخنرانی نتانیاهو در کنگره حاضر نمی‌شوند. همزمان ۳۰۰ شهروند یهودی امریکا در صحن کنگره به نشانه اعتراض علیه نسل کشی مردم فلسطین به دست اسرائیل تحصن کردند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: پیشنهاد ناکارآمدترین‌ها برای حساس‌ترین پست‌های اقتصادی

به گزارش کیهان، اطرافیان رئیس‌جمهور منتخب پس از پیروزی پزشکیان، با هیاهوی بسیار از شورای راهبردی انتخاب وزرا و کمیته‌های فرعی آن رونمایی کردند، اما حالا با نزدیک شدن به زمان اعلام فهرست‌های نهائی، عمق فاجعه بیشتر نمایان شده و حتی فریاد خودشان هم بلند شده است.

مطرح شدن نامهایی چون عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا نعمت‌زاده، عبدالناصر همتی، علی ربیعی به عنوان وزیران یا اعضای کارگروه‌های انتخاب وزرای دولت چهاردهم، به معنای بازگشت کشور به دهه سوخته و از دست رفته اقتصاد ایران است.

علاوه‌بر این افراد، وجود نامهایی چون سلاح ورزی با سابقه گردنکشی علیه قانون و عبده تبریزی با سابقه ناکارآمدی در بورس در کارگروه‌ها نشان از آینده تاریک دولت پزشکیان دارد. کسی که در برابر قانون گردنکشی می‌کند با پزشکیان چه خواهد کرد؟!

عباس آخوندی 70 ساله؛ وزیر راه و شهرسازی اسبق، عامل جهش قیمت مسکن در دو دوره ریاست جمهوری ‌هاشمی و روحانی، یکی از عوامل مهم فشار بر مردم و ثبت تورم ۶۰ درصدی در پایان دولت روحانی و یکی از عوامل اصلی دهه سوخته اقتصاد ایران است که ابتدا به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی مطرح شد تا سومین جهش قیمت مسکن را رقم بزند اما جریان اصلاحات احتمالا با پیش‌بینی اینکه او در مجلس رای اعتماد نمی‌گیرد این مدیر ناکارآمد را برای منصب ریاست سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته است.

آخوندی در دوره وزارتش، مسکن مهر را مزخرف خواند اما خود برنامه‌ای اجرا نکرد و با 10 برابر شدن قیمت مسکن، داشتن خانه برای مردم ایران را به رؤیا تبدیل کرد. اکنون سایه بی‌برنامگی بر سر سازمان برنامه و بودجه هم افتاده است.

عباس آخوندی بدون سابقه اجرائی درخشان یا بنیه فکری ویژه‌ای، کاندیدای اول جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود. نتیجه بت سازی از برخی افراد برای جوان‌ترهایی که در کانون‌های ایزوله اصلاح‌طلبان تربیت یافته‌اند، رای‌آوری پا به سن گذاشته‌های این جبهه از جمله آذر منصوری و عباس آخوندی است.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!

کانال‌های خبری نزدیک به پزشکیان مدعی شد‌ه‌اند عبدالناصر همتی و حجت‌الله میرزایی، گزینه‌های اصلی وزارت اقتصاد هستند. میرزایی که استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است چندان شناخته شده نیست اما همتی 67 ساله را مردم به‌واسطه مشکلات اقتصادی دولت حسن روحانی به یاد دارند.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

در ادامه وطن امروز نوشت: کنگره جنایت

* رویترز: پلیس آمریکا معترضان به سخنرانی نتانیاهو را دستگیر کرد

 دعوت از نخست‌وزیر جنایتکار رژیم تل‌آویو برای سخنرانی در کنگره، جدیدترین حمایت واشنگتن از جنایتکاران صهیونیست‌ است. حالا پس از ارسال کمک‌های گسترده و اعطای وام‌های میلیارد دلاری بلاعوض، واشنگتن با دعوت از نتانیاهو چشم بر همه ادعاهای حقوق بشری بسته است.

حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا البته با اعتراضات گسترده در ایالات متحده مواجه شد. «جنایتکار جنگی را از کنگره بیرون کنید»؛ این خلاصه انتقاد شدید مخالفان حضور نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا بود.

بنیامین نتانیاهو در بدترین شرایط سیاسی تاریخ اسرائیل و در میانه جنگ غزه که باعث شهادت 40 هزار فلسطینی و آوارگی یک میلیون و 800 هزار نفر شده است، به واشنگتن سفر و در کنگره این کشور سخنرانی کرد.

روز گذشته قبل از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، 500 یهودی در ساختمان کنگره آمریکا علیه هیتلر اسرائیل شعار دادند.  آنها گفتند: «بگذارید غزه زنده بماند، فلسطین آزاد به نام ما نیست، نسل‌کشی را متوقف کنید». تحریم تسلیحاتی اسرائیل، آتش‌بس فوری در غزه و پایان دادن به کمک‌های نظامی به اسرائیل توسط آمریکا مهم‌ترین خواسته‌های این معترضان بود.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

آخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم، روز گذشته به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور، شهید آیت‌الله رئیسی برگزار شد. دیروز برخی از اعضای دولت گزارش تحولات حوزه‌های مأموریتی خود در سه سال گذشته را تشریح کردند. برخی هم در حاشیه دولت به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. گزارش این رویداد را می‌خوانید.

کاهش ۱۲ درصدی تورم

درآخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از تحولات پولی و بانکی و شاخص‌های کلان اقتصادی ارائه داد. محمدرضا فرزین گفت: مطابق آمار مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه با کاهش حدود ۱۲ درصدی به ۳۲.۴ درصد رسید، یعنی نه تنها سیاست‌های دولت سیزدهم مانع افزایش تورم شد، بلکه موجب کاهش آن به کانال ۳۰ درصد نیز شد.

وی در حوزه سیاست‌های پولی، به کاهش نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد، کاهش پایه پولی از 40 درصد به 20درصد و نیز کاهش رشد پول از 70درصد به زیر 20درصد خبرداد.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، تورم تولیدکننده در شهریورماه ۱۴۰۰ حدود ۸۲ درصد و تورم نقطه به نقطه ۷۰ درصد بود که تورم تولید کننده در تیرماه گذشته به ۲۹ درصد و تورم نقطه به نقطه به ۲۵ درصد کاهش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارکرد: میانگین رشد تولید ناخالص داخلی در دوره ۱۰ ساله، نیم درصد، در دولت سیزدهم ۴.۵ درصد و بدون نفت ۱.۲ درصد و اکنون هم چهار درصد شده است. فرزین، با اشاره به اینکه در یک دوره ضریب به ۴۲ و ۴۳ درصد رسیده و در دورانی به دلیل برخی سیاست‌ها تا ۳۹ و ۳۸‌درصد نیز کاهش یافت، اظهارکرد: در سال ۱۴۰۲ ضریب جینی به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرد که اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها، طرح ارائه کالابرگ و شمولیت مالی گسترده از عوامل آن بوده است.

وی با بیان اینکه براساس آخرین گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۳، نرخ رشد ایران پنج درصد است که بر اساس گزارش بانک مرکزی خودمان نیز نرخ رشد ۱۴۰۲ حدود پنج درصد بوده است، اظهارکرد: ایران بالاترین نرخ رشد را در کشورهای منطقه دارد.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

خراسان امروز را این طور شروع کرد: بازدیدهای دلگرم کننده اژه ای

قاضی القضات از زندان مرکزی شهرکردبازدید کرد و از بانک‌ها خواست حل مشکل زندانیانی را که اصل بدهی خود را پرداخت کرده‌اند ولی همچنان در زندان هستند در دستور کار قرار دهند.

رئیس عدلیه در ادامه سفر های استانی خود این بار به چهارمحال و بختیاری سفر کرد، در جمع زندانیان حاضر شد، با صبر و حوصله ای قابل توجه پای درد و دل زندانیان و مشکلات حقوقی و قضایی آنان نشست و با حضور او دو طایفه پس از سه سال با یکدیگر سازش و خانواده مقتول در حضور رئیس قوه قضاییه صورت جلسه بخشش قاتل را امضا کردند.

سفری که جزئیات آن در فضای مجازی بازتاب زیادی پیدا کرد و مورد توجه کاربران فضای مجازی و چهره های مختلف قرار گرفت. سفرمحسنی اژه ای به این استان در حقیقت سی‌ودومین سفر استانی وی  از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا تاکنون محسوب می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به استان چهارمحال‌وبختیاری گفت :« تاکید ما آن است که الان نگوییم چه می‌خواهیم کنیم بلکه پس از جمع‌بندی اعلام کنیم که چه کارهایی برای رفع مسائل استان انجام دادیم.» محسنی  اژه ای سپس از زندان مرکزی شهر کرد بازدید کرد.

در بازدید رئیس عدلیه از بخش‌های مختلف زندان مرکزی شهرکرد، وی در گفت وگوی چهره‌به‌چهره با متهمان و محکومانِ مستقر در این زندان، در خصوص اتهام و جرم ارتکابی آن ها، مدت زمان سپری شده از محکومیت‌شان، شرایط بهداشتی و غذایی زندان و نحوه بهره‌مندی مددجویان از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی کسب اطلاع کرد.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: رشد ۸ درصدی صادرات غیرنفتی

مطابق با آخرین اظهارات محمد رضوانی فر، رئیس‌کل گمرک ایران در نشست تخصصی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تجارت خارجی کشور در چهار ماه نخست امسال بدون نفت به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

مطابق اعلام وی، از مجموع تجارت خارجی کشور در سال جاری ۱۷/۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۸/۵ میلیارد دلار واردات انجام‌شده است. همچنین میزان صادرات غیرنفتی در این مدت ۸ درصد افزایش و واردات در همین مدت ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. به گفته رضوانی فر،برای تعیین ماهیت کالا باهدف اعمال مقررات ازجمله تعیین تعرفه و موارد دیگر ۱۴۰ آزمایشگاه همکار گمرک به سامانه جامع گمرکی (EPL) اضافه‌شده است.

وی  در ادامه با اشاره به اینکه برای تعیین تعرفه و ارزش‌گذاری و برای اعمال مقررات، گمرک نیازمند تعیین ماهیت کالا است، افزود: گمرک طی فراخوانی از آزمایشگاه‌های واجد شرایط دعوت کرد تا به‌عنوان آزمایشگاه همکار گمرک فعالیت کنند.

به گفته وی، از زمان فراخوان ۱۴۰ آزمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و در سامانه گمرک به‌عنوان آزمایشگاه‌های همکار معرفی‌شده‌اند. به‌طوری‌که در استان تهران پیش‌ازاین دو تا  سه آزمایشگاه فعالیت می‌کردند اما با اجرای سیاست‌های جدید در گمرک الآن ۲۳ آزمایشگاه به تعیین ماهیت کالا می‌پردازند.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

جوان نوشت: نتانیاهو در واشینگتن هو شد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به امریکا، به رغم موج اعتراضات و پشت کردن شمار قابل‌توجهی از دموکرات‌ها به وی، در کنگره امریکا سخنرانی کرد؛ سفر نتانیاهو به پرحاشیه‌ترین سفر یک نخست‌وزیر اسرائیل به امریکا تبدیل شده است.

ورود حاشیه‌ساز بنیامین نتانیاهو به خاک امریکا از روز دوشنبه، با برنامه سخنرانی وی در کنگره وارد مرحله جدیدی شده است. نخست‌وزیر صهیونیست‌ها که برای دیداری رسمی با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و سخنرانی در کنگره این کشور راهی امریکا شد، همزمان با ورود، با ده‌ها معترض در مقابل هتل محل اقامت خود در این شهر مواجه شد. این در حالی است که خارج از هتل واترگیت، دو حلقه حصار، چند پهپاد در بالای سر، تدابیر ترافیکی گسترده، چندین ایست‌وبازرسی امنیتی تعبیه شده بود.

بعدازظهر سه‌شنبه هم صد‌ها یهودی در ساختمان اداری کنگره که دفاتر اعضای مجلس نمایندگان در آن قرار دارد، تجمعی اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع که سازمان «صدای یهودیان حامی صلح» آن را برگزار کرد و همین سازمان، بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر را تأیید کرد، معترضان با تی‌شرت‌های قرمز رنگی که روی آن‌ها نوشته شده بود «نه به نام ما» در وسط ساختمان روی زمین نشستند و شعار «بگذارید غزه زنده بماند!» سر دادند.

در واقع پیامد‌های جنایات صهیونیست‌ها در غزه و ناکامی در برون‌رفت از بحرانی که ۱۰ ماه از آن می‌گذرد، دامنگیر نتانیاهو شده است. شماری از مقامات رژیم صهیونیستی پیامی به مایک جانسون و شماری از نمایندگان امریکایی ارسال و در آن تأکید کردند که نه‌تن‌ها نتانیاهو مسئول عدم پیروزی در جنگ با مقاومت و نابودی امکان دستیابی به هرگونه توافق با آن است، بلکه تهدیدی وجودی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

جام جم نوشت: پاریس در اضطراب

حضور ۴۵هزار نیروی نظامی و امنیتی در پاریس، پس از پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. بحران امنیت در اروپا منبعث از سیاست‌های نادرست و خطرناک غرب در دیگر نقاط دنیاست. برگزاری المپیک پاریس، نگرانی‌هایی میان مقامات امنیتی فرانسه و اروپا برانگیخته است. این نگرانی‌ها به دلیل رخدادهای تروریستی و ضد‌امنیتی رخ داده در سال‌های گذشته و اخیر تشدید شده است.

نیرویی متشکل از ۴۵ هزار پلیس که با ۱۰هزار سرباز پشتیبانی می‌شوند، بزرگ‌ترین اردوگاه نظامی در پاریس پس از جنگ جهانی دوم را برپا کرده‌اند. سال گذشته، رئیس کمیته المپیک پاریس اعلام کرد که پایتخت فرانسه هنگام افتتاح بازی‌ها «امن‌ترین مکان جهان» خواهد بود.

اکنون با پلیس‌هایی که در خیابان‌های پاریس گشت می‌زنند، جت‌های جنگنده و سربازان آماده رزم و موانع امنیتی فلزی که مانند پرده آهنین در دو طرف رود سن نصب شده‌اند، این پیش‌بینی چندان دور از ذهن نیست .با این حال چنین ادعایی باید در پایان رقابت‌های المپیک امسال مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد!

تحلیلی بر بحران امنیت در اروپا

«بحران امنیت» کماکان حکم بحرانی زیربنایی و مستمر را در معادلات اروپای واحد دارد. این بحران می‌تواند در آوردگاه‌هایی مانند المپیک و تحت تاثیر عوامل مختلف تشدید شود. به عبارت بهتر، بحران امنیت موضوعی است که اروپای واحد امروز آن را به شدت لمس می‌کند.

سیاست‌های امنیتی مشترک در اروپا نه تنها منجر به بهبود اوضاع امنیتی در مرزهای شنگن و دیگر مرزهای اروپایی نشده است، بلکه به نقطه آسیب اطلاعاتی و امنیتی در این مجموعه تبدیل شده است.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

در ادامه همشهری نوشت: طعم شیرین وحدت

همگرایی و تعامل کم‌نظیر دولت سیزدهم و شهرداری تهران طی حدود 3سال گذشته زمینه‌ساز ارائه خدمات بزرگی به شهروندان در حوزه مدیریت‌شهری شده‌است که امروز تهرانی‌ها در حوزه‌های مختلف شاهد نمودها و تأثیرات آن هستند.

برخلاف برخی رویه‌های گذشته، دولت سیزدهم در آغاز کار، سنگ‌بنای جدیدی در راستای تعامل دولت و شهرداری پایتخت بنیان گذاشت و توجه ویژه شهیدرئیسی به توسعه خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی، سبب شکل‌گیری تحولات بزرگ در عرصه‌های مختلف، از حمل‌ونقل عمومی گرفته تا مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مسکن‌سازی و... شد.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: دولت قبل دیگر فحش نیست

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد: روز گذشته آخرین جلسه هیات ‌دولت سیزدهم به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و با حضور اعضای هیات دولت در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در ادامه نگاهی به برخی از اجزای کارنامه سه‌ساله دولت سیزدهم خواهیم انداخت. پرواضح است دولت سیزدهم وارث شرایط خاصی در اقتصاد و همین‌طور حوزه سلامت بود. کاهش قابل توجه فروش نفت و به‌دنبال آن کاهش شدید درآمدهای ارزی، رشد بالای نقدینگی، رکود تورمی به همراه تعداد بالای مرگ‌ومیر ناشی از شیوع کووید-19 تنها بخشی از ارثیه‌ای بود که دولت سیزدهم در مردادماه 1400 تحویل گرفت.

البته مساله فقط همین نبود، اقتصاد ایران گرچه از چندین دهه پیش مجموعه‌ای از ساخت‌های غیربهره‌ور، رانتی، غیرشفاف، نفتی و مولد شکاف طبقاتی را با خود حمل می‌کرد، طی یک دهه اخیر نیز دو شوک تحریمی (سال 90 و 97) را به خود دیده بود.

مجموعه‌ای از اتفاقات و شوک‌های داخلی و خارجی موجب شده بود اقتصاد ایران در زمانی که تحویل دولت سیزدهم شد، علاوه‌بر درجا زدن در رشد اقتصادی، حامل ناترازی‌های گسترده در حوزه انرژی، برق و گاز و همچنین مساله ارز 4200 تومانی بود. افزایش کسری بودجه و افزایش سهم اوراق و بدهی عمومی نیز از دیگر چالش‌هایی بود که دولت سیزدهم در مردادماه سال 1400 از دولت دوازدهم به ارث برد.

سلطان چاپ پول برمی‌گردد!/ از کنگره جنایت تا حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تشکیل ستاد تحلیف رئیس جمهور با حضور قالیباف
نقش کلیدی بانوان در «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی»
تأکید آیت الله سیستانی بر حفظ نظافت در زیارت اربعین ۱۴۰۳
ثبت اعتراض به نتیجه آزمون استخدامی ایثارگران تا پایان امروز
شکست بسکتبال ژاپن مقابل قهرمان جهان
نتایج ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام شد
بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال
تصاویر مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ +عکس
هانیه رستمیان از صعود به فینال باز ماند
فردا مترو ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کند
قیمت بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت استقلال
محمد رهبری، دومین حذف شده شمشیربازی ایران در المپیک
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top